Software & IT Asset Management Expert // Blog // TIP VAN DE WEEK: IBM renewal in zicht? Tijd voor actie!

TIP VAN DE WEEK: IBM renewal in zicht? Tijd voor actie!

Elke week delen we een expert TIP met u.
#61: IBM renewal in zicht? Tijd voor actie!

Aangezien uw actieve IBM Subscription & Support (S&S) eind 2020 kan verlopen, is het nu de tijd om te beginnen met plannen en voorbereiden. Een zorgvuldige planning en een grondige voorbereiding zullen u jaarlijks waarschijnlijk veel geld besparen.

Echter, in veel gevallen plannen organisaties hun vernieuwingen te laat, wat betekent dat ze gedwongen zijn om dezelfde aantallen en producten te vernieuwen als het jaar ervoor. Zo is een renewal vaak onnodig duur en en voor sommige producten zelf helemaal onnodig.

 

Bereid uw aanstaande IBM S&S renewal voor!

Let bij het plannen en voorbereiden van de aanstaande IBM S&S renewal op onderstaande onderwerpen:

  1. Overweeg om te stoppen met betalen voor uw jaarlijkse S&S. Kijk of verdere S&S nog steeds nodig is voor elk product dat op een specifieke omgeving draait. Mogelijk zijn er geen belangrijke soft- of hardwareveranderingen aangebracht en is de omgeving al (lange tijd) bevroren . Waarom zou u blijven betalen voor de jaarlijkse S&S voor een dergelijke omgeving?;
  2. Met een break-even periode van 2 jaar kan het een kostenbesparing zijn om de renewal van voor een specifiek product te beëindigen en op een later tijdstip opnieuw te installeren.;
  3. Het kortingsniveau van PassPort Advantage (PA) Band voor een nieuwe termijn mag niet meer dan één niveau lager zijn dan uw huidige PA Band niveau.;
  4. Overweeg “Third Party Support” (bijv. Origina.com), het kan een aanzienlijke besparing opleveren;
  5. De jaarlijkse S&S prijsverhoging van IBM op reguliere producten zal veel hoger zijn dan de normale algemene prijsindex %. Producten die in het verleden met een extra korting zijn gekocht, zullen qua percentage een veel hogere prijsstijging hebben en IBM zou kunnen proberen de kortingen in te trekken waarover de klant in het verleden heeft onderhandeld.;
  6. De alles of niets clausule: “Als de klant ervoor kiest om IBM S&S voort te zetten voor een IBM programma op een specifieke Client Site, moet de klant IBM S&S aanhouden voor alle gebruik en installaties van het IBM programma op die site”. Als u een gedeeltelijke renewal in gedachten heeft, dan is compliance verificatie noodzakelijk. “Als de klant verzoekt om aflopende IBM S&S Support te verlengen met een kleinere hoeveelheid gebruik en installaties van het IBM programma dan de aflopende hoeveelheid, moet de klant een rapport verstrekken dat het huidige gebruik en de installatie van het IBM programma verifieert, en kan worden gevraagd om andere compliance verificatie-informatie te verstrekken”. We raden u dringend aan om gedeeltelijke renewals op tijd te plannen.

Om verschillende redenen kunt u mogelijk veel geld besparen door een aanstaande verlenging te plannen en voor te bereiden. Uit een recente casestudy blijkt dat Softline Solutions een klant heeft kunnen helpen bij het verlagen van de jaarlijkse IBM softwarekosten met ten minste 42%.

Lees meer: https://www.softline-solutions.nl/case-study-ibm-licensing/

 

We kunnen u helpen kosten te besparen!

Neem contact met ons op als u een quickscan wilt van uw besparingspotentieel met betrekking tot de volgende IBM verlenging. Onze ervaring leert ons dat de ROI gemiddeld minimaal 10 keer de advieskosten is.

Meer weten?

Neem voor meer informatie over uw IBM renewal contact op met Softline Solutions. We kunnen u adviseren en ondersteunen bij het maken van uw beste keuze!

Ja, ik wil meer weten!

| Keywords: IBM, License Management, License optimisation