Software Asset Management Expert // Blog

Nice to Haves

Wie de laatste jaren gesolliciteerd heeft zal vast een aantal trends ontdekt hebben in infrastructuur en systeembeheer vacatures. Bedrijven zijn bezig om hun ICT afdelingen te “professionaliseren” wat eigenlijk betekent dat ze nieuwe teamleden zoeken in de vorm van het schaap met 5 poten. De functie eisen zijn vaak hoog: MCSE/MCITP, VMWare en Citrix gecertificeerd. Daarbovenop komt bewezen kennis van Databasen (SQL/Oracle), Exchange en werkervaring met diverse Storage oplossingen. 

Wat mij daarnaast vooral opvalt wanneer ik als SAM minded technisch specialist hiernaar kijk is dat bedrijven licentie kennis niet in de functie eisen of zelfs de "nice to haves" hebben staan. En dat is meestal ook merkbaar als ik bij klanten over de vloer kom, terwijl je juist die kennis juist nodig hebt bij het implementeren van applicaties en het uitrollen van diensten.

Het is hierbij niet alleen belangrijk welke opties en functies geïnstalleerd worden, maar ook wie er uiteindelijk gebruik van kan maken en is dit alleen vanuit kantoor of ook vanuit huis? Is daarnaast het client device van het bedrijf of is deze privé aangeschaft? Het is tegenwoordig ook niet voldoende om alleen toegang tot applicaties of functies te geven, toegang moet in sommige gevallen ook actief verhinderd worden als een gebruiker applicaties of functies niet mag gebruiken.

Eén van mijn werkzaamheden als Technical Consultant bij Softline Solutions is het uitvoeren van een Technische Scan van een klant omgeving, als onderdeel van een SAM baseline scan. Als onafhankelijk SAM partner van Microsoft voeren wij voor klanten een SAM baseline scan uit, waardoor inzicht verkregen wordt in de manier waarop de klant omgaat met Microsoft Licentiëring, en het vaststellen wat de huidige licentie positie van de klant is. Tijdens de Technische scan beantwoord ik samen met de klant veel vragen over hun omgeving en kijk ik daarbij vooral hoe de infrastructuur eruit ziet, welke opties wel en niet gebruikt worden. Hoe worden apparaten, gebruikers en applicaties samengebracht tot een oplossing. Met als uiteindelijk doel inzicht te krijgen in de huidige licentiestatus en te achterhalen of er wel op een effectieve wijze gebruik gemaakt wordt van de beschikbare licenties.

Wat tijdens deze trajecten veelal naar voren komt en wat bij veel klanten, ongeacht grootte of branche, het geval is:

Vaak worden er standaard alle opties geïnstalleerd en/of worden de meest uitgebreide edities gebruikt. Soms komt dit door een tekort aan relevante technische kennis, maar steeds vaker komt het door de complexe en langdurige change trajecten. RFC’s moeten geschreven worden en door meerdere personen beoordeeld, het moet in een Cab overleg besproken worden. En het moet vaak buiten werktijd uitgevoerd worden. Beheerders kiezen dan vaak voor eenvoud, zonder zich hierbij te realiseren wat de impact is op het gebied van licenties, en installeren dan het meest uitgebreide pakket met alle bijbehorende functies om "gezeur" in de toekomst te voorkomen.

Bedrijven kijken niet continu welke applicaties, opties en diensten gebruikers daadwerkelijk gebruiken en bieden soms standaard al te veel. Het gevolg daarvan is dat er onnodig veel licenties gebruikt worden. Ook zie ik vaak dat als een gebruiker eenmaal iets heeft gekregen het een verworven recht is geworden, dat beheerders niet meer durven af te nemen. Dit is helaas iets dat niet technisch opgelost kan worden, dat ligt namelijk op een hogere niveau.

Zoek je als bedrijf een nieuwe beheerder, kan het je veel geld schelen als je een competentie als licentie kennis als functie-eis of "nice to have" in je vacature zet.

Als werkzoekende beheerder ben je meer waard voor een bedrijf als je licentie kennis hebt en dit ook extra naar voren brengt bij je sollicitaties.

Najef Abu Ita | Keywords: Software Asset Management, License Management, SAMtools, beheer software, Software Management, IT beheer